Het huidige parkeeraanbod is uitgelegd op het oorspronkelijk gebruik als kantoorfunctie van de voormalige gebruiker van het Shell complex; kantoor medewerkers die gedurende kantoortijden parkeren in de parkeergarage. Maatgevend voor het nieuw toe te voegen programma is dat er geen extra parkeerplaatsen hoeven te worden toegevoegd ten opzichte van de bestaande situatie. Ten eerste wordt er een substantieel deel van de bestaande kantoorvoorraad gesloopt. Ten tweede zal het nieuwe residentiele programma op andere tijden gebruik maken van de parkeergarage, met name buiten kantoortijden. Hierdoor ontstaat er een zogenaamd ‘dubbelgebruik’ in parkeerplaatsen; overdag kantoren en ’s avonds bewoners. Tevens willen we ook nog onderzoeken of een deel van het straatparkeren in de toekomst in de garage kan worden ondergebracht.
Daarnaast zal er met de woningontwikkeling een mobiliteitssprong worden gemaakt. De beoogde doelgroepen (onder andere circa 600 studenten) zullen grotendeels gebruik maken van fiets & OV en hebben vaak geen auto meer waardoor de werkelijke behoefte aan parkeerplaatsen zal afnemen. Tot slot wordt er ook nagedacht over de toevoeging van flexibele mobiliteitsconcepten zodat nog minder gebruikers afhankelijk worden van de auto.
In opdracht van de Gemeente wordt er momenteel een mobiliteitsonderzoek uitgevoerd. De verwachting is dat het aantal verkeersbewegingen met circa 20% zal afnemen.